“Ghost” – de junkie Jezus clip van dEUS: povere provocatiemarketing

Of de jongste clip van dEUS bij vele christenen als kwetsend zal overkomen? Uiteraard. Een junkie en genietende Jezus die de speelbal is van onze consumptiemaatschappij… flauw en niet echt origineel. Maar een Jezus die verrijst – niet om leven te geven – maar om zijn medemens zomaar te vermoorden… Ja, dat vind ik een première kwa slechte smaak.

Een kwetsend clip was dus wel degelijk de bedoeling. Maar waarom? Waarom gebruikt dEUS een zo ouderwets marketingtrucje: choqueren met de hoop op  publiciteit ? In mijn jeugdjaren had je daarvoor Alice Cooper en consoort. Toen was dat nog enigszins origineel: “Ha, ha zie je wel? De rockers hebben durf. Ze nemen het op tegen de traditionele christelijke waarden!”  Maar wie noemt zo’n clip nog “durf”, begin 21ste eeuw…? Gaat het dan zo slecht met dEUS dat ze alleen maar via provocatie wat media aandacht kunnen krijgen? Niet zo. Dus een nutteloze kaakslag in het gezicht van de christengemeenschap. Niet verstandig. Graag had ik willen weten hoe de dEUS fans hierover denken…

3 réflexions sur « “Ghost” – de junkie Jezus clip van dEUS: povere provocatiemarketing »

  1. Ik vind, als gelovige, persoonlijk dat het nergens voor nodig is om altijd maar « gekwets » te zijn en blijk te geven van te lange teentjes.
    Dit soort reacties gaat voorbij aan een veel essentiëler gegeven, zelfs voor het publiek van dEUS, namelijk dat Christus « incontournable » is. Voor hetzelfde geld hadden ze een clip gemaakt zonder Christus. Ware dat misschien beter ? Vergeet niet : negatieve reclame is ook reclame !
    Blijkbaar zit Christus nog altijd zeer diep in de geesten verankerd.
    En dat is iets om blij over te zijn !!!
    En niet om kleinzerig over te zeuren.

    1. Dankjewel Wim voor je commentaar. Negatieve reclame is inderdaad reclame – maar negatief. Als een krant morgen ten onrechte schrijft dat iemand een junkie en een moordenaar is, dan krijgt deze brave iemand inderdaad veel reclame. De meesten onder ons, zullen dan zeggen: « in dat geval, liever geen reclame ».

  2. Beste,
    Wat we hier mogen zien is meer dan een provocatie, een emanatie van wansmakelijkheid, perversiteit …dit heeft zelfs niets meer te maken met creativiteit of kunst van enige orde…maar bovenal zie ik het als een toonbeeld van pertinente dwaasheid, onwetendheid en totaal ontbreken aan enig elementair respect jegens de gelovige medemens…gewoon walgelijk!

Laisser un commentaire

Votre adresse e-mail ne sera pas publiée. Les champs obligatoires sont indiqués avec *

Ce site utilise Akismet pour réduire les indésirables. En savoir plus sur comment les données de vos commentaires sont utilisées.